Realiseer uw bedrijfsnoodplan

Ben je gehackt of is er sprake van een ander type IT-calamiteit dan moet je beschikken over een calamiteitenplan.

Het lijkt vaak ingewikkeld, maar meestal past een plan gemakkelijk op één A4.  Wij helpen je graag bij het opstellen van een calamiteitenplan.

Is een calamiteitenplan verplicht

Elk bedrijf in Nederland is verplicht zich voor te bereiden op noodsituaties. Het is daarom verstandig en wordt steeds vaker geëist, om een bedrijfsnoodplan te hebben. Een ander woord voor bedrijfsplan is een calamiteitenplan. En dan maakt het niet uit of je een kleine bakkerij hebt of verantwoordelijk bent voor de veiligheid van een groot agrarisch bedrijf. Het hebben van een calamiteitenplan helpt bedrijfsschade en leed zoveel mogelijk te beperken. ​Het is dus niet wettelijk vastgelegd dat een calamiteitenplan verplicht is, maar het is wel verplicht om duidelijke werkinstructies te hebben.

Stap 1:  Inventariseer

  • Maak een overzicht van de gehele IT-infrastructuur (hard/software)
  • Maak een overzicht van de IT-bedrijfsprocessen
  • Beschrijf waar de back-up zich bevindt en hoe je deze kunt terugzetten.
  • Maak een overzicht van leveranciers met contactgegevens
  • Maak een overzicht wie je in geval van een calamiteit (verplicht) moet informeren

Stap 2: Richt een veilige plek in voor je calamiteitenplan dat op elk tijdstip toegankelijk is

  • Als je beschikt over Office-365 licentie dan staan je gegevens in de cloud. Vanaf iedere willekeurige plek ter wereld beschik je dan direct over de gewenste informatie die jij hebt opgeslagen.
  • Ben je gevestigd op een bedrijventerrein dan is het handig om met andere bedrijven afspraken te maken over het bewaren van elkaars calamiteitenplan en elkaar kunnen inzetten als een uitwijk locatie.

Stap 3: Maak een hersteldraaiboek

  • Bepaal wat er precies moet gebeuren na een incident in de vorm van een hersteldraaiboek:
    • Wie is het eerste aanspreekpunt?
    • Welke partijen moeten ingeschakeld worden?
    • Wie moeten er allemaal geïnformeerd worden?
    • Is er een uitwijk locatie?
    • Is er vervangende hardware en waar bevindt deze hardware zich?
    • Is er een calamiteiten website beschikbaar en hoe schakel ik deze in?
    • Hoe zet ik de back-up terug?

Stap 4 Testen testen en testen.

  • Periodiek test je het hersteldraaiboek en het calamiteitenplan. Naar aanleiding van de test pas je de documenten aan en houd je ze up-to-date.
Digitaal weerbaar nieuws Nieuws

Zoeken