Wat is een responsible disclosure? Nog een lastige vraag: Gnome of XFCE? Geen idee, waarschijnlijk… Maar het zijn onderwerpen die aan de orde komen, als je als jong talent in de digitale wereld aan de slag gaat met ‘ethisch hacken’. Het grote doel: de samenleving beter wapenen tegen cybercrime. Op initiatief van het Friesland College gaan organisaties, bedrijven en scholen in Spanje, Estland, België en Friesland dit thema samen uitwerken. Het netwerk startte deze week, bij het Friesland College.
Leeuwarden heeft ervaring met het begeleiden van ‘digitale hangjongeren’ in een zogeheten Hacklab in de Blokhuispoort. Hier krijgen jonge internetgebruikers van 15 tot 25 jaar wekelijks les van een ervaren ‘hacker’ of werken aan een uitdagende opdracht, om al doende hun kennis te vergroten. De werkplaats staat nadrukkelijk open voor gamers, schoolverlaters, jongeren met autisme en anderen die soms in hun opleiding op problemen stuiten.
Cybercriminaliteit
Hun kennis is een belangrijk wapen in de strijd tegen toenemende cybercriminaliteit die bedrijven, organisaties en burgers bedreigt. Het Friesland College wil de inzet verbreden en heeft met steun van het Europese programma Erasmus+ een internationaal netwerk opgezet, dat in de komende drie jaren een programma maakt om kennis te delen en de ontwikkeling te versnellen. ‘What The Hack’ wordt ondersteund door Learning Hub Friesland.
Vertegenwoordigers van verschillende scholen en instellingen uit Estland, België, Spanje en Friesland waren dinsdag en woensdag in Leeuwarden bijeen om afspraken te maken. Zo gaan in het voorjaar van 2020 tien studenten van elke aangesloten school naar Estland voor een gezamenlijk programma met training, uitdagende opdrachten en een bedrijfsbezoek. Hier kregen de gasten een rondleiding bij de NDC, dat als mediabedrijf veel investeert in een goede beveiliging van de digitale omgeving.
Slim en onherkenbaar
Overal in Europa neemt de dreiging van hackers toe, weet docent Venan LLona uit Spanje. ‘Je hebt ethische hackers nodig om zwakke plekken te zoeken in de beveiliging, die je met die kennis weer kunt dichten.’ Dat is een voortdurend proces. ‘Hackers zijn slim, zijn onherkenbaar en kunnen overal opereren.’
Dit betekent dat de goede hackers zich steeds moeten ontwikkelen, aldus Ken Barrix van Go! Technisch Atheneum uit de regio Brussel. ‘Ze moeten creatief zijn, logisch denken en er vooral lol in hebben.’ Dat maakt het werk aantrekkelijk voor jongeren die slecht in een schoolsysteem passen. ‘Zo krijgen zij een nieuwe kans, in werk dat heel relevant is.’
Oliver Kikas van Pärnumaa Vocational Education Cente in Estland ziet er naar uit om straks met een internationale groep aan de slag te gaan. ‘Dan kunnen we heel wat talent aanspreken.’ Die uitdaging past prima bij het Friesland College, dat als initiatiefnemer ook penvoerder is van dit gezamenlijke project.
‘What The Hack’ is een van de nieuwe internationale projecten, waarvoor de school in de afgelopen maanden steun kreeg toegekend van Erasmus+, het programma voor internationalisering van de Europese Unie.